6. august 2016

Bryllup i Nederland og en art quilt med inspirasjon fra Japan



Jeg har skrevet det før, og jeg gjør det igjen... å ha fire barn, fører til mange gleder i livet.
Mine barn er voksne, alle sammen, og denne uken har vi feiret familiens første bryllup, da min nest eldste sønn giftet seg med sin nederlandske forlovede. Brudeparet har reist på bryllupsreise til Kambodsja, mens vi andre sitter hjemme og titter på bilder og minnes en fantastisk dag i Haarlem.

Som den art quilteren jeg er, var det ikke vanskelig å finne på en gave til de nygifte.
Sønnen min har i mange år hatt en forkjærlighet for Japan, kulturen og språket, og derfor hadde jeg lyst til å lage et "japansk" bilde.
Jeg lette lenge og vel etter det rette japanske diktet, før jeg kom over "Mann og hustru". Etter å ha trålt i gjennom diverse bøker både hjemme og på biblioteket, fant jeg endelig diktsamlingen "Under kirsebærtreet" på Nasjonalbibliotekets nettsider. Denne samlingen kom ut i 1954, med Arne Dørumsgaards gjendiktninger av japansk lyrikk.
Det er en ukjent poet som har skrevet dette diktet, man vet bare at det er rundt 500 år gammelt.

Mann og hustru
Fjell og floder
og store hav
kan skille dem ad -
allikevel vandrer de sammen,
for deres hjerter er ett.

Siden sønnen min har studert det japanske språket, hadde jeg lyst til å få med noe på japansk på bildet.
Oppe til høyre står det "kone", "mann", "kjærlighet", nede til venstre er ordene "respekt", "lidenskap", "vennskap" - de fire siste ordene har jeg tatt med for å beskrive et godt ekteskap.
Ordene er trykket på biter av lutradur som jeg har skåret ut ved hjelp av en loddebolt - som jeg også brukte til de små hullene på "lappene".

Kone
Mann
Kjærlighet
Respekt
Lidenskap
Vennskap

Jeg begynte ganske på måfå med det nederste feltet. Jeg har lenge spart på grønn og blomstrete thaisilke, mens jeg har ventet på det rette prosjektet til et så luksuriøst stoff. Og var altså tiden inne for å ta dette stoffet i bruk!
Jeg visste at det måtte komme vann med på bildet...så dukket noen furutrær opp... og et fjell måtte jeg ha! Det måtte bli selveste Fuji-fjellet, siden sønnen min har besteget nettopp det.
Og selvsagt måtte japanske kirsebærtrær også med!

Jeg har sittet lenge og vel med dette bildet. Og har kost meg hvert eneste øyeblikk. Det er rett og slett veldig fascinerende å se et bilde bli til etter hvert som ideene dukker opp.
Mange har spurt meg hvor lang tid jeg brukte på bildet. En gang hørte jeg dette svaret til et tilsvarende spørsmål: "Well, I'm seventy years old, so...".
Så jeg har ikke peiling. 50 timer, 100 timer, hele livet ...? Who cares!


Størrelsen på bildet er 50x65cm.


  

Som en prikk over i-en,
laget jeg et lite bilde med diktet i.




2 kommentarer:

  1. En nydelig bryllupsgave.
    Så flott bilde. Ekstra stas med en slik gave.
    Ønsker deg ei god uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Gaven falt i smak og jeg er fornøyd med sluttresultatet - hva mer kan en ønske seg :)

      Slett