22. august 2014

Håpets små glør


Forfatteren Banana Yoshimoto valgte seg
forfatternavnet Banana fordi hun er glad i bananblomsten

Jeg leser mye og kommer av og til over bøker og forfattere som gjør et uslettelig inntrykk.
Japanske Banana Yoshimoto og de to av hennes bøker som er oversatt til norsk ("Kjøkken" og "Innsjøen"), har gjort et slikt inntrykk på meg.
Det er ikke så lett å si hva det er som gjør hennes bøker så annerledes. Kanskje er det nettopp det japanske.
Handlingen i bøkene bygger seg sakte opp, og jeg merker at jeg på forunderlig vis også leser saktere. Nyter det vakre språket og nyter stemningen.
Det finnes jo "slow food". Kanskje finnes det også "slow book"?

En liten smakebit fra "Innsjøen":

"Det er så vakkert at det likner tristhet.
Det likner den følelsen man har når man erkjenner at om man ser alt litt på avstand, er tiden man har her på jorden egentlig ikke så lang."

Og så min favoritt - og inspirasjonen til quilten "Håpets små glør":

"Ingen kan komme her og si at man ikke kan varme sine frosne hender og bein på håpets små glør."

"Håpets små glør" er i sin helhet sydd sammen av stoffstrimler.
Størrelsen på quilten er bredde 40 x høyde 50 cm.
Som vanlig, består quilten av tre lag: bakstykke, vatt i midten og framstykke.
Art Quilten er frihåndsquiltet med maskin.
Og den er til salgs.

Håpets små glør






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar