17. juli 2014

"Med håpet i hånden"



Livet... ikke alt går alltid etter planen.
Rystende ting skjer. Vonde tap, jordskjelv som får grunnmuren til å revne.
Skjellsettende opplevelser som deler livet i før og etter.

Når livet byr på utfordringer som er så mye mer enn "bare utfordringer", er ikke håpet alltid det letteste å få øye på.
Da er det viktig å ha mennesker rundt seg, mennesker som er villige til å gå et stykke sammen med den som sliter.
Ikke alle evner å være til stede i en annens smerte. Men til alt hell finnes også de som ønsker å være medmennesker og medvandrere, som orker å holde fast på at håpet finnes, at håpet aldri forsvinner helt, Ikke en gang når alt er mørkere enn mørkt, og lyset synes å ha blitt borte.

Mitt liv ble delt i før og etter en februardag i 2002.
Håpet har vært vanskelig å forholde seg til, tidvis fullstendig umulig. Men heldigvis har jeg hatt gode mennesker rundt meg som har holdt håpet oppe for meg og med meg.

Dette diktet skrev jeg i 2012, Art Quilt-bildet har jeg sydd i år, størrelse bredde 56 x høyde 52 cm.
Bildet er til salgs.


Med håpet i hånden
av Iina Alho

Lenge
har andre holdt
håpet oppe
for meg.

Slik
har jeg 
til tider klart
å se små glimt
av det.


kan jeg holde ordet
i min egen hånd.

Betrakte
det lille håpet,
og vite at
om litt
vil jeg
klare å holde det
hevet høyt over hodet

uten å være redd for
å knuse det.


"Med håpet i hånden"




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar